Informatyka w gimnazjum


Idź do treści

Klasa 1

Lekcja/ Temat

Co będzie na lekcji

zapis z podstawy programowej

1. Lekcja organizacyjna
Program, PSO, BHP, użytkowanie szkolnego komputera
(1 godzina lekcyjna)

wrzesień 2016

Program nauczania z Informatyki w klasie 1
Przedmiotowy System Oceniania (PSO)
Regulamin pracowni komputerowej

Kryteria sukcesu:
-Wiem czego bedziemy się uczyć na lekcjach informatyki.
-Wiem jakie aktywności będą ocenianie podczas pracy z komputerem
-Znam regulamin pracowni komputerowej i deklaruję się przestzregać wszystkich punktów regulaminu.
Znam zasady bhp obowiązujące w pracy z komputerem

Umiejetności ucznia gimnazjum z wykorzystania technologii informacyjno komunikacyjnych (TIK):
• samodzielnie i aktywnie korzysta z zasobów cyfrowych w procesie uczenia się,
• samodzielnie i bezpiecznie posługuje się sprzętem, oprogramowaniem komputerowym oraz urządzeniami mobilnymi,
• posługuje się TIK w przygotowaniu i realizacji projektów oraz przy prezentowaniu wyników swojej pracy,
• przestrzega prawnych i etycznych norm dotyczących rozpowszechniania programów komputerowych i praw autorskich,

2. W sieci i w chmurze
(2 godziny lekcyjne)

wrzesień 2016

Zasady skutecznego wyszukiwanie informacji i elementów graficznych w sieci.
Podstawowe usługi internetowe (Google). Zakładanie konta (np. Gmail) uprawniającego do bezpiecznego korzystania z usług internetowych.
Korzystanie z konta poczty elektronicznej.
Umieszczanie dokumentów na swoim dysku (Dysk Google) w internetowej chmurze. Prowadzenie strony na google plus.

Kryteria sukcesu:
-Potrafię wyszukiwać w internecie określone informacje tekstowe i graficzne.
-Stosuję filtry wyszukiwania informacji tekstowych (wybieram język tekstu, dokładność wyników wyszukiwania).
-Stosuję filtry wyszukiwania elementów graficznych (określam parametry poszukiwanego obrazu).
-Potrafię korzystać z usług Google, w szczególności z Dysku Google i poczty Gmail oraz dodatkowo z Google Plus.
-Potrafię wymienić korzyści płynące ze świadomego użytkowania internetu.
-Pomagam innym uczniom w obsłudze poczty i dysku w chmurze.
Zakładamy konto Gmail-VIDEO
Zmieniamy wygląd skrzynki Gmail
Ciekawostka - Czego nie wiesz o Google?

Uczeń:
1.5) samodzielnie i bezpiecznie pracuje w sieci lokalnej i globalnej;

2.2) posługując się odpowiednimi systemami wyszukiwania, znajduje informacje w internetowych zasobach danych, katalogach, bazach danych;

2.3) pobiera informacje i dokumenty z różnych źródeł, w tym internetowych, ocenia pod względem treści i formy ich przydatność do wykorzystania w realizowanych zadaniach i projektach;

3.1) zakłada konto pocztowe w portalu internetowym i konfiguruje je zgodnie ze swoimi potrzebami;
3.3) komunikuje się za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych z członkami grupy, współpracującej nad projektem.

3. Pierwsze kroki w programowaniu wizualnym
( 3 godziny lekcyjne)

wrzesień/
październik 2016

Nauka programowania w CODE.ORG
Rejestracja w code.org
Przyspieszony kurs kodowania

Czynności ucznia:
www.godzinakodowania.pl lub
otwórz stronę
code.org,
przejdź do sekcji uczen i zaloguj się
Wykonaj zdania
Przyspieszony kurs kodowania

Kryteria sukcesu:
-Znam pojecie programowania
-Wiem co to jest programowanie wizualne
-Zanm pojecie algorytmu
-Potrafię przejść przez etapy przyspieszonego kursu kodowania.
-Wiem w jakim języku programowania koduję
-Pomagam innym uczniom w kodowaniu.
Algorytm i schemat blokowy - przykłady


Uczeń:
5.2) formułuje ścisły opis prostej sytuacji problemowej, analizuje ją i przedstawia rozwiązanie w postaci algorytmicznej;
5.4) opisuje sposób znajdowania wybranego elementu w zbiorze nieuporządkowanym i uporządkowanym, opisuje algorytm porządkowania zbioru elementów;
5.5) wykonuje wybrane algorytmy za pomocą komputera;

4. Prawo w Internecie
(1 godzina lekcyjna)

październik 2016

Prawo autorskie
Licencje Creative Commons.
Wskazówki dotyczące bezpieczeństwa w sieci.
Pojęcie wolnego oprogramowania.

Kryteria sukcesu:
-Wiem jak prawo autorskie chroni ludzi i programy komputerowe;
-Znam pojęcie wolnego oprogramowania.
-Potrafię bezpiecznie pracować w sieci;
-Potrafię w
yjaśnić innym uczniom problemy związane z prawem autorskim i wolnym oprogramowaniem.

Moja przygoda zprawem autorskim
Poznaj licencje Creative Commons

Uczeń:
7.3) wymienia zagadnienia etyczne i prawne, związane z ochroną własności intelektualnej i ochroną danych oraz przejawy przestępczości komputerowej.

5. Piszę sprawnie i ładnie w edytorze tesktu

listopad 2016

(4 godziny lekcyjne)

Podstawowe zasady wpisywania tekstu w edytorze (np. Word).
Wyszukiwanie i poprawianie błędów popełnionych w trakcie pisania tekstu.
Stosowanie zasad edycji, formatowania i estetycznego przygotowania tekstu.
Ćwiczenia formatowania z tekstem w programie WORD
Wstawianie grafiki, symboli i równań matematycznych

Lekcja 1 - ćwiczenia - pobierz plik i wykonaj zadania-formatowanie tekstu
Lekcja 2 - ćwiczenie - wykonaj według poleceń
Lekcja 3 - Tabele -ćwiczenie- pobierz plik i wykonaj zadanie
Lekcja 4 - wstawianie wzorów (symboli) matematyczych
Obrazek do lekcji 4

Kryteria sukcesu:
-Piszę tekst sprawnie i szybko na komputerze, poprawiam błędy, formatuję tekst.
-Stosuję zasady edycji, dbam o estetyczny wygląd tekstu.
-Potrafię rozplanować tekst na stronie poprzez odpowiednie formatowanie,
-Stosuję różne rodzaje wyrównania tekstu w edytorze tekstu.
-Osadzam wzory i symbole matematyczne i grafikę w tekście.
-Stosuję wypunktowanie i numerowanie tekstu.
-Tworzę tabelę, formatuję ją i ilustruje w edytorze tekstu.
-Pomaga innym uczniom w opracowaniu tekstu.

Uczeń:
4.2) przy użyciu edytora tekstu tworzy kilkunastostronicowe publikacje, z nagłówkiem i stopką, przypisami, grafiką, tabelami, itp., formatuje tekst w kolumnach, opracowuje dokumenty tekstowe o różnym przeznaczeniu;

4.6) tworzy dokumenty, zawierające różne obiekty (na przykład tekst, grafikę, tabele, wykresy i tym podobne) pobrane z różnych programów i źródeł.

6. Tworzenie animacji

2 godziny
listopad/grudzień 2016r.

Co to jest animacja?
Jak reżyserujemy animację?
Programy do tworzenia animacji.
Kadry animacji.
Typy plików do zapisu animacji.


Kryteria sukcesu:
Potrafię wyreżyserować krótką animowaną scenkę
Potrafę zapisać animację w pliku gif i avi
Potrafę umieścić animację (plik avi) na kanela YouTube


Instrukcja obsługi programu
Instrukcja skrót
Link do programu - tu możesz pobrać program Pivot

Zadanie na ocenę:
animacja - na temat święta Bożego Narodzenia

6. Wykorzystywanie komputera oraz programów i gier edukacyjnych do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin.

Uczeń:
3) posługuje się programami komputerowymi, służącymi do tworzenia modeli zjawisk i ich symulacji, takich jak zjawiska: fizyczne, chemiczne, biologiczne, korzystanie z internetowych map.

7. Karta okolicznościowa w programie Rysunki googl


(2 godziny lekcyjne)

grudzień 2016

Obsługa programu Rysunki (online)
Projektowanie karty okolicznościowej
Tworzenie karty okolicznościowej
Formatowanie tekstów i grafiki
Zapisywanie karty w pliku jpg i pdf
Kryteria sukcesu:
-Potrafię zaplanować treść karty
- Gromadzę obiekty graficzne do wykorzystania
- Przekształcam i modyfikuje obiekty.
- Ilustruję tekst grafiką osadzaną na różne sposoby, posługuje się kształtami i obiektami.
- Tworzę, modyfikuję i grupuję rysunki obiektowe.
-Umieszczam rysunek jako tło tekstu.
- Potrafię zapisać pracę w pliku źródłowym oraz pdf
- Pomagam innym uczniom w opracowaniu plakatu.


Tutaj dowiesz się jak otworzyć program rysunki

Uczeń:
4.1) przy użyciu edytora grafiki tworzy kompozycje z figur, fragmentów rysunków i zdjęć, umieszcza napisy na rysunkach, tworzy animacje, przekształca formaty plików graficznych;
4.6) tworzy dokumenty, zawierające różne obiekty (na przykład tekst, grafikę, tabele, wykresy i tym podobne) pobrane z różnych programów i źródeł;
6.1) wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów.

8. Tworzenie prezentacji multimedialnych
(3 godziny lekcyjne)

styczeń 2017
luty 2017



Programy Power Poin lub Prezi
Plan prezentacji dydaktycznej przeznaczonej na ulubiony przedmiot nauki
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnej
Praca nad prezentacją w programie Power Point lub Prezi
Formatowanie obiektów i slajdów prezentacji
Opis źródła obiektów lub tekstów.
Kryteria sukcesu:
-Potrafię utworzyć prezentację w programie Power Poin lub Prezi według zasad dobrej przezentacji
-Moja prezentacja zawiera tekst, obrazy, filmy, animacje, muzykę
-Moja prezentacja jest pomocą dydaktyczną do ulubionego przedmiotu

- Potrafię zapisać prezentację jako pokaz praogramu PP lub Prezi
-W mojej prezentacji opisuję źródła użytych materiałów zgodnie z prawem autorskim.
-Pomaga innym uczniom w opracowaniu prezentacji.

Lekcja 1.
Tworzymy prezentację z galerią fotografii

tu link galerii do pobrania

Lekcja 2 i 3. Prezentacja na lekcję jako pomoc dydatktyczna do ulubionego przedmiotu
1. Zasady dobrej prezentacji
2. Plan prezentacji
3. Gromadzenie obiektów do prezentacji
4. Kreacja prezentacji i jej zapisywanie w różnych formatach
5. Ocena i udostępnianie prezentacji z lekcji 2 i 3.

Uczeń:
2.1) przedstawia typowe sposoby reprezentowania i przetwarzania informacji przez człowieka i komputer;
2.2) posługując się odpowiednimi systemami wyszukiwania, znajduje informacje w internetowych zasobach danych, katalogach, bazach danych;
4.7) tworzy i przedstawia prezentację z wykorzystaniem różnych elementów multimedialnych, graficznych, tekstowych, filmowych i dźwiękowych własnych lub pobranych z innych źródeł;
6.4) przygotowuje za pomocą odpowiednich programów zestawienia danych i sprawozdania na lekcje różnych przedmiotów.

9. Programowanie w środowisku Scratch


(6 godzin lekcyjnych)
luty 2017/
marzec 2017
kwiecień

Słowniczek podstawowych bloków
programu Scratch 2.0

Lekcja 1. Programowanie w Scratch
Scratch - online - https://scratch.mit.edu/
Zakładanie konta Scratch
Opis środowiska Scratch
Poznajemy środowisko pracy i podstawowe polecenia Scratch’a
"Pierwsze kroki w Scratch'u"
Tworzenie i zapisywanie
Moje konto w Scratch

Samouczek - pierwsze kroki w srodowisku Scratch - video

Lekcja 2-3. Programowanie w Scratch- pierwsza gra "kot goni mysz"
Wprowadzenie do scenariusza gry, zmiana tła sceny oraz dodanie nowego duszka
Sterowanie duszkiem z użyciem myszy komputerowej
Programowanie reakcji Myszki na spotkanie z Kotkiem – instrukcja warunkowa
Wprowadzenie ustawień początkowych Myszki – wprowadzenie współrzędnych
Planowanie i programowanie zachowania Kotka

Samouczek -gra- kot goni mysz -video

Lekcja 4-5. Programowanie w Scratch - gra PONG
Programowanie reakcji paletki na dotkniecie piłki
instrukcja "jeżeli"
Wprowadzenie ustawień początkowych Myszki – wprowadzenie współrzędnych
Planowanie i programowanie zachowania akcji piłki i paletki
Wprowadzenie zmiennej punkty
Modyfikowanie gry według własnego pomysłu

Samouczek - Prosta gra PONG - video

Lekcja 6. Ocena prac z programowania - dwie gry
Prezentacja prac
Kryteria oceny - praca długoterminowa - dwie gry w Scratchu


Uczeń:
5.1) wyjaśnia pojęcie algorytmu, podaje odpowiednie przykłady algorytmów rozwiązywania różnych problemów;
5.2) formułuje ścisły opis prostej sytuacji problemowej, analizuje ją i przedstawia rozwiązanie w postaci algorytmicznej;


Uczeń:
6.3) posługuje się programami komputerowymi, służącymi do tworzenia modeli zjawisk i ich symulacji, takich jak zjawiska: fizyczne, chemiczne, biologiczne, korzystanie z internetowych map.

Jak stworzyć film w Windows Movie Maker?


3 lekcje

maj2017

Lekcja 1. Poznajemy interfejs programu Movie Maker
Samouczek 1.
Samouczek 2.

Tutaj możesz pobrać zdjęcia do filmu

Lekcja 2. Montujemy film według własnego scenariusza składający się z fotografii lub obrazów.

Lekcja 3. Publikujemy film na Youtube

4. Opracowywanie za pomocą komputera rysunków, tekstów, danych liczbowych, motywów, animacji, prezentacji multimedialnych.
uczeń:
7) tworzy i przedstawia prezentację z wykorzystaniem różnych elementów multimedialnych, graficznych, tekstowych, filmowych i dźwiękowych własnych lub pobranych z innych źródeł;


czerwiec 2017

wkrótce zostanie uzupełnione

wkrótce zostanie uzupełnione

     
     
     

Strona główna | Klasa 1 | Klasa 2 | Klasa 3 | Pomoce-linki | PSO | Podstawa programowa | Mapa witryny


Powrót do treści | Wróć do menu głównego