| | |
Lekcja/ Temat |
Co będzie na lekcji |
zapis z podstawy programowej |
1. Lekcja organizacyjna Program, PSO, BHP, użytkowanie szkolnego komputera (1 godzina lekcyjna)
wrzesień 2016
|
Program nauczania z Informatyki w klasie 1 Przedmiotowy System Oceniania (PSO) Regulamin pracowni komputerowej
Kryteria sukcesu: -Wiem czego bedziemy się uczyć na lekcjach informatyki. -Wiem jakie aktywności będą ocenianie podczas pracy z komputerem -Znam regulamin pracowni komputerowej i deklaruję się przestzregać wszystkich punktów regulaminu. Znam zasady bhp obowiązujące w pracy z komputerem |
Umiejetności ucznia gimnazjum z wykorzystania technologii informacyjno komunikacyjnych (TIK): • samodzielnie i aktywnie korzysta z zasobów cyfrowych w procesie uczenia się, • samodzielnie i bezpiecznie posługuje się sprzętem, oprogramowaniem komputerowym oraz urządzeniami mobilnymi, • posługuje się TIK w przygotowaniu i realizacji projektów oraz przy prezentowaniu wyników swojej pracy, • przestrzega prawnych i etycznych norm dotyczących rozpowszechniania programów komputerowych i praw autorskich, |
2. W sieci i w chmurze
(2 godziny lekcyjne)
wrzesień 2016
|
Zasady skutecznego wyszukiwanie informacji i elementów graficznych w sieci. Podstawowe usługi internetowe (Google). Zakładanie konta (np. Gmail) uprawniającego do bezpiecznego korzystania z usług internetowych. Korzystanie z konta poczty elektronicznej. Umieszczanie dokumentów na swoim dysku (Dysk Google) w internetowej chmurze. Prowadzenie strony na google plus.
Kryteria sukcesu: -Potrafię wyszukiwać w internecie określone informacje tekstowe i graficzne. -Stosuję filtry wyszukiwania informacji tekstowych (wybieram język tekstu, dokładność wyników wyszukiwania). -Stosuję filtry wyszukiwania elementów graficznych (określam parametry poszukiwanego obrazu). -Potrafię korzystać z usług Google, w szczególności z Dysku Google i poczty Gmail oraz dodatkowo z Google Plus. -Potrafię wymienić korzyści płynące ze świadomego użytkowania internetu. -Pomagam innym uczniom w obsłudze poczty i dysku w chmurze. Zakładamy konto Gmail-VIDEO Zmieniamy wygląd skrzynki Gmail Ciekawostka - Czego nie wiesz o Google? |
Uczeń: 1.5) samodzielnie i bezpiecznie pracuje w sieci lokalnej i globalnej;
2.2) posługując się odpowiednimi systemami wyszukiwania, znajduje informacje w internetowych zasobach danych, katalogach, bazach danych;
2.3) pobiera informacje i dokumenty z różnych źródeł, w tym internetowych, ocenia pod względem treści i formy ich przydatność do wykorzystania w realizowanych zadaniach i projektach;
3.1) zakłada konto pocztowe w portalu internetowym i konfiguruje je zgodnie ze swoimi potrzebami;
3.3) komunikuje się za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych z członkami grupy, współpracującej nad projektem.
|
3. Pierwsze kroki w programowaniu wizualnym ( 3 godziny lekcyjne)
wrzesień/ październik 2016
|
Nauka programowania w CODE.ORG
Rejestracja w code.org Przyspieszony kurs kodowania
Czynności ucznia: www.godzinakodowania.pl lub otwórz stronę code.org, przejdź do sekcji uczen i zaloguj się Wykonaj zdania Przyspieszony kurs kodowania
Kryteria sukcesu: -Znam pojecie programowania -Wiem co to jest programowanie wizualne -Zanm pojecie algorytmu
-Potrafię przejść przez etapy przyspieszonego kursu kodowania. -Wiem w jakim języku programowania koduję -Pomagam innym uczniom w kodowaniu. Algorytm i schemat blokowy - przykłady |
Uczeń: 5.2) formułuje ścisły opis prostej sytuacji problemowej, analizuje ją i przedstawia rozwiązanie w postaci algorytmicznej; 5.4) opisuje sposób znajdowania wybranego elementu w zbiorze nieuporządkowanym i uporządkowanym, opisuje algorytm porządkowania zbioru elementów; 5.5) wykonuje wybrane algorytmy za pomocą komputera; |
4. Prawo w Internecie (1 godzina lekcyjna)
październik 2016
|
Prawo autorskie Licencje Creative Commons. Wskazówki dotyczące bezpieczeństwa w sieci. Pojęcie wolnego oprogramowania.
Kryteria sukcesu:
-Wiem jak prawo autorskie chroni ludzi i programy komputerowe; -Znam pojęcie wolnego oprogramowania. -Potrafię bezpiecznie pracować w sieci; -Potrafię wyjaśnić innym uczniom problemy związane z prawem autorskim i wolnym oprogramowaniem.
Moja przygoda zprawem autorskim
Poznaj licencje Creative Commons |
Uczeń:
7.3) wymienia zagadnienia etyczne i prawne, związane z ochroną własności intelektualnej i ochroną danych oraz przejawy przestępczości komputerowej. |
5. Piszę sprawnie i ładnie w edytorze tesktu
listopad 2016
(4 godziny lekcyjne)
|
Podstawowe zasady wpisywania tekstu w edytorze (np. Word). Wyszukiwanie i poprawianie błędów popełnionych w trakcie pisania tekstu. Stosowanie zasad edycji, formatowania i estetycznego przygotowania tekstu. Ćwiczenia formatowania z tekstem w programie WORD Wstawianie grafiki, symboli i równań matematycznych
Lekcja 1 - ćwiczenia - pobierz plik i wykonaj zadania-formatowanie tekstu Lekcja 2 - ćwiczenie - wykonaj według poleceń Lekcja 3 - Tabele -ćwiczenie- pobierz plik i wykonaj zadanie Lekcja 4 - wstawianie wzorów (symboli) matematyczych Obrazek do lekcji 4
Kryteria sukcesu: -Piszę tekst sprawnie i szybko na komputerze, poprawiam błędy, formatuję tekst. -Stosuję zasady edycji, dbam o estetyczny wygląd tekstu. -Potrafię rozplanować tekst na stronie poprzez odpowiednie formatowanie, -Stosuję różne rodzaje wyrównania tekstu w edytorze tekstu. -Osadzam wzory i symbole matematyczne i grafikę w tekście. -Stosuję wypunktowanie i numerowanie tekstu. -Tworzę tabelę, formatuję ją i ilustruje w edytorze tekstu. -Pomaga innym uczniom w opracowaniu tekstu. |
Uczeń: 4.2) przy użyciu edytora tekstu tworzy kilkunastostronicowe publikacje, z nagłówkiem i stopką, przypisami, grafiką, tabelami, itp., formatuje tekst w kolumnach, opracowuje dokumenty tekstowe o różnym przeznaczeniu;
4.6) tworzy dokumenty, zawierające różne obiekty (na przykład tekst, grafikę, tabele, wykresy i tym podobne) pobrane z różnych programów i źródeł.
|
6. Tworzenie animacji
2 godziny listopad/grudzień 2016r. |
Co to jest animacja? Jak reżyserujemy animację? Programy do tworzenia animacji. Kadry animacji. Typy plików do zapisu animacji.
Kryteria sukcesu:
Potrafię wyreżyserować krótką animowaną scenkę Potrafę zapisać animację w pliku gif i avi Potrafę umieścić animację (plik avi) na kanela YouTube
Instrukcja obsługi programu Instrukcja skrót Link do programu - tu możesz pobrać program Pivot
Zadanie na ocenę: animacja - na temat święta Bożego Narodzenia |
6. Wykorzystywanie komputera oraz programów i gier edukacyjnych do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin.
Uczeń:
3) posługuje się programami komputerowymi, służącymi do tworzenia modeli zjawisk i ich symulacji, takich jak zjawiska: fizyczne, chemiczne, biologiczne, korzystanie z internetowych map. |
7. Karta okolicznościowa w programie Rysunki googl
(2 godziny lekcyjne)
grudzień 2016
|
Obsługa programu Rysunki (online) Projektowanie karty okolicznościowej Tworzenie karty okolicznościowej Formatowanie tekstów i grafiki Zapisywanie karty w pliku jpg i pdf Kryteria sukcesu:
-Potrafię zaplanować treść karty - Gromadzę obiekty graficzne do wykorzystania - Przekształcam i modyfikuje obiekty. - Ilustruję tekst grafiką osadzaną na różne sposoby, posługuje się kształtami i obiektami. - Tworzę, modyfikuję i grupuję rysunki obiektowe. -Umieszczam rysunek jako tło tekstu. - Potrafię zapisać pracę w pliku źródłowym oraz pdf - Pomagam innym uczniom w opracowaniu plakatu.
Tutaj dowiesz się jak otworzyć program rysunki |
Uczeń:
4.1) przy użyciu edytora grafiki tworzy kompozycje z figur, fragmentów rysunków i zdjęć, umieszcza napisy na rysunkach, tworzy animacje, przekształca formaty plików graficznych; 4.6) tworzy dokumenty, zawierające różne obiekty (na przykład tekst, grafikę, tabele, wykresy i tym podobne) pobrane z różnych programów i źródeł; 6.1) wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów. |
8. Tworzenie prezentacji multimedialnych
(3 godziny lekcyjne)
styczeń 2017 luty 2017
|
Programy Power Poin lub Prezi Plan prezentacji dydaktycznej przeznaczonej na ulubiony przedmiot nauki Zasady tworzenia prezentacji multimedialnej Praca nad prezentacją w programie Power Point lub Prezi Formatowanie obiektów i slajdów prezentacji Opis źródła obiektów lub tekstów. Kryteria sukcesu:
-Potrafię utworzyć prezentację w programie Power Poin lub Prezi według zasad dobrej przezentacji -Moja prezentacja zawiera tekst, obrazy, filmy, animacje, muzykę -Moja prezentacja jest pomocą dydaktyczną do ulubionego przedmiotu
- Potrafię zapisać prezentację jako pokaz praogramu PP lub Prezi -W mojej prezentacji opisuję źródła użytych materiałów zgodnie z prawem autorskim. -Pomaga innym uczniom w opracowaniu prezentacji.
Lekcja 1. Tworzymy prezentację z galerią fotografii
tu link galerii do pobrania
Lekcja 2 i 3. Prezentacja na lekcję jako pomoc dydatktyczna do ulubionego przedmiotu
1. Zasady dobrej prezentacji 2. Plan prezentacji 3. Gromadzenie obiektów do prezentacji 4. Kreacja prezentacji i jej zapisywanie w różnych formatach 5. Ocena i udostępnianie prezentacji z lekcji 2 i 3.
|
Uczeń: 2.1) przedstawia typowe sposoby reprezentowania i przetwarzania informacji przez człowieka i komputer; 2.2) posługując się odpowiednimi systemami wyszukiwania, znajduje informacje w internetowych zasobach danych, katalogach, bazach danych; 4.7) tworzy i przedstawia prezentację z wykorzystaniem różnych elementów multimedialnych, graficznych, tekstowych, filmowych i dźwiękowych własnych lub pobranych z innych źródeł; 6.4) przygotowuje za pomocą odpowiednich programów zestawienia danych i sprawozdania na lekcje różnych przedmiotów. |
9. Programowanie w środowisku Scratch
(6 godzin lekcyjnych) luty 2017/ marzec 2017 kwiecień
Słowniczek podstawowych bloków programu Scratch 2.0 |
Lekcja 1. Programowanie w Scratch Scratch - online - https://scratch.mit.edu/ Zakładanie konta Scratch Opis środowiska Scratch Poznajemy środowisko pracy i podstawowe polecenia Scratch’a "Pierwsze kroki w Scratch'u" Tworzenie i zapisywanie Moje konto w Scratch Samouczek - pierwsze kroki w srodowisku Scratch - video
Lekcja 2-3. Programowanie w Scratch- pierwsza gra "kot goni mysz" Wprowadzenie do scenariusza gry, zmiana tła sceny oraz dodanie nowego duszka Sterowanie duszkiem z użyciem myszy komputerowej Programowanie reakcji Myszki na spotkanie z Kotkiem – instrukcja warunkowa Wprowadzenie ustawień początkowych Myszki – wprowadzenie współrzędnych Planowanie i programowanie zachowania Kotka
Samouczek -gra- kot goni mysz -video
Lekcja 4-5. Programowanie w Scratch - gra PONG Programowanie reakcji paletki na dotkniecie piłki instrukcja "jeżeli" Wprowadzenie ustawień początkowych Myszki – wprowadzenie współrzędnych Planowanie i programowanie zachowania akcji piłki i paletki Wprowadzenie zmiennej punkty Modyfikowanie gry według własnego pomysłu
Samouczek - Prosta gra PONG - video
Lekcja 6. Ocena prac z programowania - dwie gry Prezentacja prac
Kryteria oceny - praca długoterminowa - dwie gry w Scratchu
|
Uczeń:
5.1) wyjaśnia pojęcie algorytmu, podaje odpowiednie przykłady algorytmów rozwiązywania różnych problemów; 5.2) formułuje ścisły opis prostej sytuacji problemowej, analizuje ją i przedstawia rozwiązanie w postaci algorytmicznej;
Uczeń:
6.3) posługuje się programami komputerowymi, służącymi do tworzenia modeli zjawisk i ich symulacji, takich jak zjawiska: fizyczne, chemiczne, biologiczne, korzystanie z internetowych map. |
Jak stworzyć film w Windows Movie Maker?
3 lekcje
maj2017 |
Lekcja 1. Poznajemy interfejs programu Movie Maker Samouczek 1. Samouczek 2.
Tutaj możesz pobrać zdjęcia do filmu
Lekcja 2. Montujemy film według własnego scenariusza składający się z fotografii lub obrazów.
Lekcja 3. Publikujemy film na Youtube |
4. Opracowywanie za pomocą komputera rysunków, tekstów, danych liczbowych, motywów, animacji, prezentacji multimedialnych. uczeń: 7) tworzy i przedstawia prezentację z wykorzystaniem różnych elementów multimedialnych, graficznych, tekstowych, filmowych i dźwiękowych własnych lub pobranych z innych źródeł;
|
czerwiec 2017 |
wkrótce zostanie uzupełnione |
wkrótce zostanie uzupełnione |
|
|
|
|
|
|
|
|
|