| | |
Lekcja/ Temat |
Co będzie na lekcji |
zapis z podstawy programowej |
1. Lekcja organizacyjna Program, PSO, BHP, użytkowanie szkolnego komputera (1 godzina lekcyjna)
wrzesień 2016
|
Program nauczania z Informatyki w klasie 1 Przedmiotowy System Oceniania (PSO) Regulamin pracowni komputerowej
Kryteria sukcesu: -Wiem czego bedziemy się uczyć na lekcjach informatyki. -Wiem jakie aktywności będą ocenianie podczas pracy z komputerem -Znam regulamin pracowni komputerowej i deklaruję się przestzregać wszystkich punktów regulaminu. Znam zasady bhp obowiązujące w pracy z komputerem |
Umiejetności ucznia gimnazjum z wykorzystania technologii informacyjno komunikacyjnych (TIK): • samodzielnie i aktywnie korzysta z zasobów cyfrowych w procesie uczenia się, • samodzielnie i bezpiecznie posługuje się sprzętem, oprogramowaniem komputerowym oraz urządzeniami mobilnymi, • posługuje się TIK w przygotowaniu i realizacji projektów oraz przy prezentowaniu wyników swojej pracy, • przestrzega prawnych i etycznych norm dotyczących rozpowszechniania programów komputerowych i praw autorskich,
|
2. Liczby, potęgi, ciągi -arkusz kalkulacyjny Excel
(2 godziny lekcyjne)
wrzesień 2016
|
Wprowadzanie w arkuszu kalkulacyjnym serii danych. Porównywanie ciągów liczbowych. Wstawianie formuł i funkcji. Funkcja potęga i SILNIA w arkuszu. Formatowanie danych liczbowych. Prezentacja wyników obliczeń. Rozwiązywanie prostego zadania matematycznego za pomocą arkusza kalkulacyjnego. Stosowanie formuł i autosumowania w arkuszu. Adresowanie bezwzględne i względne komórek.
Kryteria sukcesu: -Potrafię wypełniać arkusz kalkulacyjny serią danych. -Wykonuję w arkuszu proste obliczenia. -Sprawdzam poprawność obliczeń w arkuszu. -Poszukuj prawidłowości obliczeń. -Porównuje ciągi liczbowe. -Wstawiam formuły i funkcje w arkuszu. -Posługuję się funkcją potęgia i SILNIA w arkuszu. -Analizuję obliczenia wykonane w arkuszu. -Pomagam innym uczniom w rozwiązywaniu zadań z arkusza kalkulacyjnego.
ĆWICZENIA - WYKRES ĆWICZENIA - TABELE-FORMUŁY
Ćwiczenie - funkcje logiczne- jezeli
SPRAWDZIAN - FUNKCJE LOGICZNE-I-WYKRES |
Uczeń: 4.3) wykorzystuje arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania zadań rachunkowych z programu nauczania gimnazjum (na przykład z matematyki lub fizyki) i z codziennego życia (na przykład planowanie wydatków), posługuje się przy tym adresami bezwzględnymi, względnymi i mieszanymi;
4.4) stosuje arkusz kalkulacyjny do gromadzenia danych i przedstawiania ich w postaci graficznej, z wykorzystaniem odpowiednich typów wykresów.
5.3) stosuje arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania prostych problemów algorytmicznych. |
3. Plakat w programie
google-rysunki
oraz
Publisher
( 2 godziny lekcyjne)
wrzesień/ październik 2016 |
Okno programu Publisher Teksty punktowane i numerowane, czcionki o niestandardowym rozmiarze w edytorze Publisher. Ilustrowanie tekstu gotową grafiką. Przekształcanie i modyfikowanie i nakładanie na siebie prostych rysunków obiektowych. Grupowanie i pozycjonowanie obiektów graficznych. Formatowanie tekstów i grafiki Zapisywanie plakatu w pliku źródłowym i pliku pdf
Kryteria sukcesu: -Potrafię zaplanować treść plakatu. - Gromadzę obiekty graficzne do wykorzystania - Przekształcam i modyfikuje obiekty na plakacie.
- Ilustruję tekst grafiką osadzaną na różne sposoby, posługuje się kształtami i obiektami. - Tworzę, modyfikuję i grupuję rysunki obiektowe. -Umieszczam rysunek jako tło tekstu. -Stosuje wypunktowanie i numerowanie tekstu.
- Potrafię grupować i pozycjonować obiekty - Tworzę plakat dotyczący nauki ulubionego przedmiotu - Potrafię zapisać pracę w pliku źródłowym oraz pdf - Pomagam innym uczniom w opracowaniu plakatu. Tutaj dowiesz się jak otworzyć program rysunki |
Uczeń: 4.1) przy użyciu edytora grafiki tworzy kompozycje z figur, fragmentów rysunków i zdjęć, umieszcza napisy na rysunkach, tworzy animacje, przekształca formaty plików graficznych; 4.6) tworzy dokumenty, zawierające różne obiekty (na przykład tekst, grafikę, tabele, wykresy i tym podobne) pobrane z różnych programów i źródeł; 6.1) wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów.
|
Formatowanie dokumentów tekstowych
lub
(4 godziny lekcyjne) październik/listopad
|
I. Grafika w tekście II. Wstawianie symboli do tekstu i efekty tekstowe III. Wstawianie tabeli do tekstu i jej formatowanie IV. Zapisywanie dokumentów tekstowych w różnych formatach Kryteria sukcesu: -Potrafię wstawić i formatować grafikę w tekście. -Potarfię utworzyć własną wizytówkę z grafiką w dokumencie tekstowym -Wiem jak wyszukać wstawić symbole do tekstu -Potrafię wstawić indeks górny i dolny -Tworzę tabelę w dokumencie tekstowym -Formatuję tabelę -Potrafię zapisać dokument jako plik pdf, jako strona sieci Web, jako dokument tekstowy. -Zgodnie z instrukcją do zadań wykonuję polecenia -Pomagam innym uczniom w wykonaniu zadań
Lekcja 1 --> link do zadań --> Grafika w tekście Zadania - grafika w tekście --> plik pdf Lekcja 2 --> link do zadań --> Symbole w tekście Zadania - symbole w tekście --> plik pdf Lekcja 3 --> link do zadań --> Tabele i zapis dokumentu w róznych formatach
Zadania - tabele Lekcja 4 - Samodzielna praca - wpisywanie i formatowanie tekstu, wstawianie grafiki, wstawianie i formatowanie tabel, symbole w tekście, indeks górny i indeks dolny.
Pliki do ćwiczeń 1. hałas 2. zawody sportowe |
Uczeń: 4.6) tworzy dokumenty, zawierające różne obiekty (na przykład tekst, grafikę, tabele, wykresy i tym podobne) pobrane z różnych programów i źródeł;
6.1) wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów.
2.3) pobiera informacje i dokumenty z różnych źródeł, w tym internetowych, ocenia pod względem treści i formy ich przydatność do wykorzystania w realizowanych zadaniach i projektach; |
Prezentacje online
3 godziny listopad 2016r.
|
Prezezentacje w programie google - prezentacje - online. Kryteria sukcesu:
-Potrafię zaplanować treść prezentacji do tematu. - Gromadzę obiekty graficzne do wykorzystania - Tworzę slajdy z wykorzystaniem motywów - Przekształcam i modyfikuje obiekty. - Ilustruję tekst grafiką na różne sposoby, posługuje się kształtami i obiektami. - Potrafię grupować i pozycjonować obiekty -Dodaję animację -Stosuje wypunktowanie i numerowanie tekstu. - Tworzę prezentację dotyczą tematu lekcji ulubionego przedmiotu - Potrafię zapisać pracę w pliku źródłowym oraz pdf - Pomagam innym uczniom w opracowaniu plakatu.
Zadanie na ocenę: Prezentacja - na temat z wybranego przedmiotu |
Uczeń: 4.6) tworzy dokumenty, zawierające różne obiekty (na przykład tekst, grafikę, tabele, wykresy i tym podobne) pobrane z różnych programów i źródeł;
6.1) wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów.
2.3) pobiera informacje i dokumenty z różnych źródeł, w tym internetowych, ocenia pod względem treści i formy ich przydatność do wykorzystania w realizowanych zadaniach i projektach; |
Tworzenie animacji
3 godziny listopad/grudzień 2016r. |
Temat: Animacja poklatkowa – program Pivot Kryteria sukcesu:
Potrafię wyreżyserować krótką animowaną scenkę Potrafię obsługiwać program wspomagający tworzenie animacji Potrafię wykreować film z animacją w Movie Maker Potrafę umieścić animację (plik avi) na kanela YouTube Instrukcja obsługi programu Instrukcja skrót Link do programu - tu możesz pobrać program Pivot
Zadanie na ocenę: animacja - na temat święta Bożego Narodzenia |
6. Wykorzystywanie komputera oraz programów i gier edukacyjnych do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin. Uczeń: 3) posługuje się programami komputerowymi, służącymi do tworzenia modeli zjawisk i ich symulacji, takich jak zjawiska: fizyczne, chemiczne, biologiczne, korzystanie z internetowych map. |
6. Programowanie w środowisku Scratch
(6 godzin lekcyjnych) grudzień 2016/ styczeń/luty 2017
Słowniczek podstawowych bloków programu Scratch 2.0 |
Lekcja 1. Programowanie w Scratch Scratch - online - https://scratch.mit.edu/ Zakładanie konta Scratch Opis środowiska Scratch Poznajemy środowisko pracy i podstawowe polecenia Scratch’a "Pierwsze kroki w Scratch'u" Tworzenie i zapisywanie Moje konto w Scratch
Samouczek - pierwsze kroki w srodowisku Scratch - video Lekcja 2. Programowanie w Scratch Wprowadzenie do scenariusza gry, zmiana tła sceny oraz dodanie nowego duszka Sterowanie duszkiem z użyciem myszy komputerowej Programowanie reakcji Myszki na spotkanie z Kotkiem – instrukcja warunkowa Wprowadzenie ustawień początkowych Myszki – wprowadzenie współrzędnych Planowanie i programowanie zachowania Kotka Samouczek -gra- kot goni mysz -video Lekcja 3. Programowanie w Scratch - gra PONG
Programowanie reakcji paletki na dotkniecie piłki instrukcja "jeżeli" Wprowadzenie ustawień początkowych Myszki – wprowadzenie współrzędnych Planowanie i programowanie zachowania akcji piłki i paletki Wprowadzenie zmiennej punkty Modyfikowanie gry według własnego pomysłu
Samouczek - Prosta gra PONG
II SEMESTR: Kryteria oceny - praca długoterminowa - dwie gry w Scratchu Lekcja 4. Co to jest algorytm?
Lekcja 5. Programowanie w Scratch "gra logiczna - zgadnij liczbę" Kryteria sukcesu do lekcji 5:
Rozumię i potrafię stosować odpowiednie instrukcje strukturalne, w tym instrukcję warunkową, Rozumię pojęcie zmiennej i potrafię je wykorzystać w programie, Rozumię i potrafię posługiwać się komunikatami i potrafię programować reakcje na otrzymanie komunikatu, Potrafię implementować prostą grę logiczną w środowisku Scratch. Przykłady skryptów
I Przykład w Scratch-zgadnij liczbę II Przykład w SCRATCH - zgadnij liczbę Zadanie 21 na dodatkową szóstkę
Programowanie (całość): Przykłady algorytmów rozwiązywania różnych problemów; Etapy rozwiązywania problemu (zadania); Algorytmy z warunkami, algorytmy - iteracyjne; Sposoby prezentacji algorytmu w postaci listy kroków i schematu blokowego. Zapisywanie algorytmów w języku programowania. Proces kompilacji, uruchomienia i wykonania programu komputerowego napisanego w języku wysokiego poziomu. |
5. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera, stosowanie podejścia algorytmicznego. Uczeń: 1) wyjaśnia pojęcie algorytmu, podaje odpowiednie przykłady algorytmów rozwiązywania różnych problemów; 2) formułuje ścisły opis prostej sytuacji problemowej, analizuje ją i przedstawia rozwiązanie w postaci algorytmicznej;
6. Wykorzystywanie komputera oraz programów i gier edukacyjnych do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin. Uczeń: 3) posługuje się programami komputerowymi, służącymi do tworzenia modeli zjawisk i ich symulacji, takich jak zjawiska: fizyczne, chemiczne, biologiczne, korzystanie z internetowych map.
|
8. Światłem malowane - edycja fotografii w programie graficznym online 3 godziny
marzec 2017
|
Temat: Edycja fotografii, grafiki Programy do korekty zdjęć ofline i online.
Edytor zdjęć PhotoFancy Edytor zdjęć online Photogramio Filtry zdjęć online Photogramio Photoshop online Photogramio Programy do korekty zdjęć online poznanie interfejsu i funkcji programów. Formatowanie zdjęć do potrzebnego rozmiaru. Przekształcanie i kadrowanie zdjęć. Korygowanie parametrów (np. jasności, kontrastu) zdjęć w programie do edycji zdjęć. Dobór rozdzielczości zdjęcia do sposobu jego prezentacji. Zapisuje na dysk zdjęcia po edycji. |
Uczeń: 4.1) przy użyciu edytora grafiki tworzy kompozycje z figur, fragmentów rysunków i zdjęć, umieszcza napisy na rysunkach, tworzy animacje, przekształca formaty plików graficznych; 1.5) samodzielnie i bezpiecznie pracuje w sieci lokalnej i globalnej; 1.6) korzysta z pomocy komputerowej oraz z dokumentacji urządzeń komputerowych i oprogramowania. |
9. Światłem malowane - edycja fotografii w programie graficznym (GIMP) (4 godziny lekcyjne)
kwiecień, 2017 |
Temat: Edycja fotografii, grafiki w programie GIMP
Formatowanie zdjęć do potrzebnego rozmiaru. Korygowanie parametrów (jasności, kontrastu, współczynnika gamma) zdjęć w programie do edycji zdjęć. Przekształcanie i kadrowanie zdjęć. Dobór rozdzielczości zdjęcia do sposobu jego prezentacji. Kryteria sukcesu:
-Poprawiam podstawowe parametry zdjęcia (jasność, kontrast, nasycenie barw) w programie do edycji zdjęć. -Wyodrębniam fragment zdjęcia (kadruje). -Koryguję niekorzystne krzywizny obrazu. -Określa parametry obrazu odpowiednie do sposobu jego prezentacji. -Korzystam z bardziej zaawansowanych narzędzi (np. regulacji współczynnika gamma) do korekty parametrów zdjęcia. -Znam programy do korekty zdjęć w sieci Internetu -Prezentują swoją pracę np. przez udostępnianie w chmurze -Pomagam innym uczniom w obróbce fotografii |
Uczeń: 4.1) przy użyciu edytora grafiki tworzy kompozycje z figur, fragmentów rysunków i zdjęć, umieszcza napisy na rysunkach, tworzy animacje, przekształca formaty plików graficznych; 1.5) samodzielnie i bezpiecznie pracuje w sieci lokalnej i globalnej; 1.6) korzysta z pomocy komputerowej oraz z dokumentacji urządzeń komputerowych i oprogramowania. |
Jak stworzyć film w Windows Movie Maker?
3 lekcje
maj2017 |
Lekcja 1. Poznajemy interfejs programu Movie Maker Samouczek
Tutaj możesz pobrać zdjęcia do filmu
Lekcja 2. Montujemy film według własnego scenariusza składający się z fotografii lub obrazów.
Graniastosłupy wokół nas - polecany temat
Lekcja 3. Publikujemy film na Youtube |
4. Opracowywanie za pomocą komputera rysunków, tekstów, danych liczbowych, motywów, animacji, prezentacji multimedialnych. uczeń: 7) tworzy i przedstawia prezentację z wykorzystaniem różnych elementów multimedialnych, graficznych, tekstowych, filmowych i dźwiękowych własnych lub pobranych z innych źródeł;
|
czerwiec 2017 |
wkrótce zostanie uzupełnione |
wkrótce zostanie uzupełnione |