Informatyka w gimnazjum


Idź do treści

Klasa 2

Lekcja/ Temat

Co będzie na lekcji

zapis z podstawy programowej

1. Lekcja organizacyjna
Program, PSO, BHP, użytkowanie szkolnego komputera
(1 godzina lekcyjna)

wrzesień 2016

Program nauczania z Informatyki w klasie 1
Przedmiotowy System Oceniania (PSO)
Regulamin pracowni komputerowej

Kryteria sukcesu:
-Wiem czego bedziemy się uczyć na lekcjach informatyki.
-Wiem jakie aktywności będą ocenianie podczas pracy z komputerem
-Znam regulamin pracowni komputerowej i deklaruję się przestzregać wszystkich punktów regulaminu.
Znam zasady bhp obowiązujące w pracy z komputerem

Umiejetności ucznia gimnazjum z wykorzystania technologii informacyjno komunikacyjnych (TIK):
• samodzielnie i aktywnie korzysta z zasobów cyfrowych w procesie uczenia się,
• samodzielnie i bezpiecznie posługuje się sprzętem, oprogramowaniem komputerowym oraz urządzeniami mobilnymi,
• posługuje się TIK w przygotowaniu i realizacji projektów oraz przy prezentowaniu wyników swojej pracy,
• przestrzega prawnych i etycznych norm dotyczących rozpowszechniania programów komputerowych i praw autorskich,

2. Liczby, potęgi, ciągi -arkusz kalkulacyjny Excel
(2 godziny lekcyjne)

wrzesień 2016

Wprowadzanie w arkuszu kalkulacyjnym serii danych.
Porównywanie ciągów liczbowych.
Wstawianie formuł i funkcji.
Funkcja potęga i SILNIA w arkuszu.
Formatowanie danych liczbowych.
Prezentacja wyników obliczeń.
Rozwiązywanie prostego zadania matematycznego za pomocą arkusza kalkulacyjnego.
Stosowanie formuł i autosumowania w arkuszu. Adresowanie bezwzględne i względne komórek.


Kryteria sukcesu:
-Potrafię wypełniać arkusz kalkulacyjny serią danych.
-Wykonuję w arkuszu proste obliczenia.
-Sprawdzam poprawność obliczeń w arkuszu.
-Poszukuj prawidłowości obliczeń.
-Porównuje ciągi liczbowe.
-Wstawiam formuły i funkcje w arkuszu.
-Posługuję się funkcją potęgia i SILNIA w arkuszu.
-Analizuję obliczenia wykonane w arkuszu.
-Pomagam innym uczniom w rozwiązywaniu zadań z arkusza kalkulacyjnego.

ĆWICZENIA - WYKRES
ĆWICZENIA - TABELE-FORMUŁY

Ćwiczenie - funkcje logiczne- jezeli

SPRAWDZIAN - FUNKCJE LOGICZNE-I-WYKRES

Uczeń:
4.3) wykorzystuje arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania zadań rachunkowych z programu nauczania gimnazjum (na przykład z matematyki lub fizyki) i z codziennego życia (na przykład planowanie wydatków), posługuje się przy tym adresami bezwzględnymi, względnymi i mieszanymi;
4.4) stosuje arkusz kalkulacyjny do gromadzenia danych i przedstawiania ich w postaci graficznej, z wykorzystaniem odpowiednich typów wykresów.
5.3) stosuje arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania prostych problemów algorytmicznych.

3. Plakat w programie

google-rysunki


oraz

Publisher




( 2 godziny lekcyjne)


wrzesień/
październik 2016

Okno programu Publisher
Teksty punktowane i numerowane, czcionki o niestandardowym rozmiarze w edytorze Publisher. Ilustrowanie tekstu gotową grafiką.
Przekształcanie i modyfikowanie i nakładanie na siebie prostych rysunków obiektowych.
Grupowanie i pozycjonowanie obiektów graficznych.
Formatowanie tekstów i grafiki
Zapisywanie plakatu w pliku źródłowym i pliku pdf


Kryteria sukcesu:
-Potrafię zaplanować treść plakatu.
- Gromadzę obiekty graficzne do wykorzystania
- Przekształcam i modyfikuje obiekty na plakacie.

- Ilustruję tekst grafiką osadzaną na różne sposoby, posługuje się kształtami i obiektami.
- Tworzę, modyfikuję i grupuję rysunki obiektowe.
-Umieszczam rysunek jako tło tekstu.
-Stosuje wypunktowanie i numerowanie tekstu.

- Potrafię grupować i pozycjonować obiekty
- Tworzę plakat dotyczący nauki ulubionego przedmiotu
- Potrafię zapisać pracę w pliku źródłowym oraz pdf
- Pomagam innym uczniom w opracowaniu plakatu.
Tutaj dowiesz się jak otworzyć program rysunki


Uczeń:
4.1) przy użyciu edytora grafiki tworzy kompozycje z figur, fragmentów rysunków i zdjęć, umieszcza napisy na rysunkach, tworzy animacje, przekształca formaty plików graficznych;
4.6) tworzy dokumenty, zawierające różne obiekty (na przykład tekst, grafikę, tabele, wykresy i tym podobne) pobrane z różnych programów i źródeł;
6.1) wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów.

Formatowanie dokumentów tekstowych



lub



(4 godziny lekcyjne)
październik/listopad


I. Grafika w tekście
II. Wstawianie symboli do tekstu i efekty tekstowe
III. Wstawianie tabeli do tekstu i jej formatowanie
IV. Zapisywanie dokumentów tekstowych w różnych formatach
Kryteria sukcesu:
-Potrafię wstawić i formatować grafikę w tekście.
-Potarfię utworzyć własną wizytówkę z grafiką w dokumencie tekstowym
-Wiem jak wyszukać wstawić symbole do tekstu
-Potrafię wstawić indeks górny i dolny
-Tworzę tabelę w dokumencie tekstowym
-Formatuję tabelę
-Potrafię zapisać dokument jako plik pdf, jako strona sieci Web, jako dokument tekstowy.
-Zgodnie z instrukcją do zadań wykonuję polecenia
-Pomagam innym uczniom w wykonaniu zadań

Lekcja 1 --> link do zadań --> Grafika w tekście
Zadania - grafika w tekście --> plik pdf
Lekcja 2 --> link do zadań --> Symbole w tekście
Zadania - symbole w tekście --> plik pdf
Lekcja 3 --> link do zadań --> Tabele
i zapis dokumentu w róznych formatach

Zadania - tabele
Lekcja 4 - Samodzielna praca - wpisywanie i formatowanie tekstu, wstawianie grafiki, wstawianie i formatowanie tabel, symbole w tekście, indeks górny i indeks dolny.

Pliki do ćwiczeń
1. hałas
2. zawody sportowe

Uczeń:
4.6) tworzy dokumenty, zawierające różne obiekty (na przykład tekst, grafikę, tabele, wykresy i tym podobne) pobrane z różnych programów i źródeł;

6.1) wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów.

2.3) pobiera informacje i dokumenty z różnych źródeł, w tym internetowych, ocenia pod względem treści i formy ich przydatność do wykorzystania w realizowanych zadaniach i projektach;

Prezentacje online


3 godziny
listopad 2016r.

Prezezentacje w programie google - prezentacje - online.
Kryteria sukcesu:
-Potrafię zaplanować treść prezentacji do tematu.
- Gromadzę obiekty graficzne do wykorzystania
- Tworzę slajdy z wykorzystaniem motywów
- Przekształcam i modyfikuje obiekty.
- Ilustruję tekst grafiką na różne sposoby, posługuje się kształtami i obiektami.
- Potrafię grupować i pozycjonować obiekty
-Dodaję animację
-Stosuje wypunktowanie i numerowanie tekstu.
- Tworzę prezentację dotyczą tematu lekcji ulubionego przedmiotu
- Potrafię zapisać pracę w pliku źródłowym oraz pdf
- Pomagam innym uczniom w opracowaniu plakatu.

Zadanie na ocenę:
Prezentacja - na temat z wybranego przedmiotu

Uczeń:
4.6) tworzy dokumenty, zawierające różne obiekty (na przykład tekst, grafikę, tabele, wykresy i tym podobne) pobrane z różnych programów i źródeł;

6.1) wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów.

2.3) pobiera informacje i dokumenty z różnych źródeł, w tym internetowych, ocenia pod względem treści i formy ich przydatność do wykorzystania w realizowanych zadaniach i projektach;

Tworzenie animacji


3 godziny
listopad/grudzień 2016r.

Temat: Animacja poklatkowa – program Pivot
Kryteria sukcesu:
Potrafię wyreżyserować krótką animowaną scenkę
Potrafię obsługiwać program wspomagający tworzenie animacji
Potrafię wykreować film z animacją w Movie Maker
Potrafę umieścić animację (plik avi) na kanela YouTube
Instrukcja obsługi programu
Instrukcja skrót
Link do programu - tu możesz pobrać program Pivot


Zadanie na ocenę:
animacja - na temat święta Bożego Narodzenia

6. Wykorzystywanie komputera oraz programów i gier edukacyjnych do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin. Uczeń:
3) posługuje się programami komputerowymi, służącymi do tworzenia modeli zjawisk i ich symulacji, takich jak zjawiska: fizyczne, chemiczne, biologiczne, korzystanie z internetowych map.

6. Programowanie w środowisku Scratch


(6 godzin lekcyjnych)
grudzień 2016/
styczeń/luty 2017


Słowniczek podstawowych bloków
programu Scratch 2.0

Lekcja 1. Programowanie w Scratch
Scratch - online - https://scratch.mit.edu/
Zakładanie konta Scratch
Opis środowiska Scratch
Poznajemy środowisko pracy i podstawowe polecenia Scratch’a
"Pierwsze kroki w Scratch'u"
Tworzenie i zapisywanie
Moje konto w Scratch

Samouczek - pierwsze kroki w srodowisku Scratch - video
Lekcja 2. Programowanie w Scratch
Wprowadzenie do scenariusza gry, zmiana tła sceny oraz dodanie nowego duszka
Sterowanie duszkiem z użyciem myszy komputerowej
Programowanie reakcji Myszki na spotkanie z Kotkiem – instrukcja warunkowa
Wprowadzenie ustawień początkowych Myszki – wprowadzenie współrzędnych
Planowanie i programowanie zachowania Kotka
Samouczek -gra- kot goni mysz -video
Lekcja 3. Programowanie w Scratch - gra PONG

Programowanie reakcji paletki na dotkniecie piłki
instrukcja "jeżeli"
Wprowadzenie ustawień początkowych Myszki – wprowadzenie współrzędnych
Planowanie i programowanie zachowania akcji piłki i paletki
Wprowadzenie zmiennej punkty
Modyfikowanie gry według własnego pomysłu

Samouczek - Prosta gra PONG
II SEMESTR: Kryteria oceny - praca długoterminowa - dwie gry w Scratchu
Lekcja 4.
Co to jest algorytm?
Lekcja 5.
Programowanie w Scratch
"gra logiczna - zgadnij liczbę"
Kryteria sukcesu do lekcji 5:
Rozumię i potrafię stosować odpowiednie instrukcje strukturalne, w tym instrukcję warunkową,
Rozumię pojęcie zmiennej i potrafię je wykorzystać w programie,
Rozumię i potrafię posługiwać się komunikatami i potrafię programować reakcje na otrzymanie komunikatu,
Potrafię implementować prostą grę logiczną w środowisku Scratch.
Przykłady skryptów
I Przykład w Scratch-zgadnij liczbę
II Przykład w SCRATCH - zgadnij liczbę
Zadanie 21 na dodatkową szóstkę
Programowanie (całość):
Przykłady algorytmów rozwiązywania różnych problemów;
Etapy rozwiązywania problemu (zadania);
Algorytmy z warunkami, algorytmy - iteracyjne;
Sposoby prezentacji algorytmu w postaci listy kroków i schematu blokowego.
Zapisywanie algorytmów w języku programowania.
Proces kompilacji, uruchomienia i wykonania programu komputerowego napisanego w języku wysokiego poziomu
.

5. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera, stosowanie podejścia algorytmicznego.
Uczeń:
1) wyjaśnia pojęcie algorytmu, podaje odpowiednie przykłady algorytmów rozwiązywania różnych problemów;
2) formułuje ścisły opis prostej sytuacji problemowej, analizuje ją i przedstawia rozwiązanie w postaci algorytmicznej;

6. Wykorzystywanie komputera oraz programów i gier edukacyjnych do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin. Uczeń:
3) posługuje się programami komputerowymi, służącymi do tworzenia modeli zjawisk i ich symulacji, takich jak zjawiska: fizyczne, chemiczne, biologiczne, korzystanie z internetowych map.

8. Światłem malowane - edycja fotografii w programie graficznym online
3 godziny
marzec 2017


Temat: Edycja fotografii, grafiki
Programy do korekty zdjęć ofline i online.

Edytor zdjęć PhotoFancy
Edytor zdjęć online Photogramio
Filtry zdjęć online Photogramio
Photoshop online Photogramio
Programy do korekty zdjęć online poznanie interfejsu i funkcji programów.
Formatowanie zdjęć do potrzebnego rozmiaru.
Przekształcanie i kadrowanie zdjęć.
Korygowanie parametrów (np. jasności, kontrastu) zdjęć w programie do edycji zdjęć.
Dobór rozdzielczości zdjęcia do sposobu jego prezentacji.
Zapisuje na dysk zdjęcia po edycji.

Uczeń:
4.1) przy użyciu edytora grafiki tworzy kompozycje z figur, fragmentów rysunków i zdjęć, umieszcza napisy na rysunkach, tworzy animacje, przekształca formaty plików graficznych;
1.5) samodzielnie i bezpiecznie pracuje w sieci lokalnej i globalnej;
1.6) korzysta z pomocy komputerowej oraz z dokumentacji urządzeń komputerowych i oprogramowania.

9. Światłem malowane - edycja fotografii w programie graficznym (GIMP)
(4 godziny lekcyjne)

kwiecień,
2017

Temat: Edycja fotografii, grafiki w programie GIMP
Formatowanie zdjęć do potrzebnego rozmiaru.
Korygowanie parametrów (jasności, kontrastu, współczynnika gamma) zdjęć w programie do edycji zdjęć.
Przekształcanie i kadrowanie zdjęć.
Dobór rozdzielczości zdjęcia do sposobu jego prezentacji.
Kryteria sukcesu:
-Poprawiam podstawowe parametry zdjęcia (jasność, kontrast, nasycenie barw) w programie do edycji zdjęć.
-Wyodrębniam fragment zdjęcia (kadruje).
-Koryguję niekorzystne krzywizny obrazu.
-Określa parametry obrazu odpowiednie do sposobu jego prezentacji.
-Korzystam z bardziej zaawansowanych narzędzi (np. regulacji współczynnika gamma) do korekty parametrów zdjęcia.
-Znam programy do korekty zdjęć w sieci Internetu
-Prezentują swoją pracę np. przez udostępnianie w chmurze
-Pomagam innym uczniom w obróbce fotografii

Uczeń:
4.1) przy użyciu edytora grafiki tworzy kompozycje z figur, fragmentów rysunków i zdjęć, umieszcza napisy na rysunkach, tworzy animacje, przekształca formaty plików graficznych;
1.5) samodzielnie i bezpiecznie pracuje w sieci lokalnej i globalnej;
1.6) korzysta z pomocy komputerowej oraz z dokumentacji urządzeń komputerowych i oprogramowania.

Jak stworzyć film w Windows Movie Maker?


3 lekcje

maj2017

Lekcja 1. Poznajemy interfejs programu Movie Maker
Samouczek

Tutaj możesz pobrać zdjęcia do filmu

Lekcja 2. Montujemy film według własnego scenariusza składający się z fotografii lub obrazów.

Graniastosłupy wokół nas - polecany temat


Lekcja 3. Publikujemy film na Youtube

4. Opracowywanie za pomocą komputera rysunków, tekstów, danych liczbowych, motywów, animacji, prezentacji multimedialnych.
uczeń:
7) tworzy i przedstawia prezentację z wykorzystaniem różnych elementów multimedialnych, graficznych, tekstowych, filmowych i dźwiękowych własnych lub pobranych z innych źródeł;

czerwiec 2017

wkrótce zostanie uzupełnione

wkrótce zostanie uzupełnione

Strona główna | Klasa 1 | Klasa 2 | Klasa 3 | Pomoce-linki | PSO | Podstawa programowa | Mapa witryny


Powrót do treści | Wróć do menu głównego