Informatyka w gimnazjum


Idź do treści

PSO

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Informatyka - Gimnazjum im. Dywizjonu 303

Ocenianie uczniów na lekcjach informatyki spełnia założenia Szkolnego Systemu Oceniania. Zajęcia z informatyki są ćwiczeniami praktycznymi. Ćwiczenia te kończyć się będą określonym rezultatem. I ten rezultat pracy na lekcji jest oceniany. Oceniana jest zgodność rezultatu z postawionym zadaniem, na przykład: czy procedura utworzona przez ucznia daje właściwy wynik. Mniejsze znaczenie ma sposób rozwiązania.

Oceniane będą:

  • ćwiczenia wykonywane w trakcie lekcji;
  • sprawdzany będzie wyniki pracy (rezultat) zgodnie z kryteriami sukcesu ucznia;
  • aktywność;
  • przestrzeganie zasad bezpiecznej pracy;
  • odpowiedzi ustne;
  • udział w dyskusjach;
  • prace domowe w tym prezentacje, opracowania głównie w ramach realizacji projektów edukacyjnych (ciągów lekcji);
  • przygotowanie do lekcji wtedy, ze zwróceniem uwagi na pomysły i przygotowane materiały do pracy na lekcji;
  • udział w konkursach będzie miał wpływ na podniesienie oceny.



OPIS WYMAGAŃ, KTÓRE UCZEŃ POWINIEN SPEŁNIĆ, ABY UZYSKAĆ OCENĘ:

Celującą: Uczeń samodzielnie wykonuje na komputerze wszystkie, nawet najtrudniejsze zadania. Jego wiadomości i umiejętności wykraczają poza zawarte w programie informatyki. Jest aktywny na lekcjach i pomaga innym. Ćwiczenia na lekcji wykonuje bezbłędnie. Bierze udział w konkursach informatycznych, przechodząc w nich poza etap wstępny. Wykonuje dodatkowe prace informatyczne, takie jak tworzenie strony WWW, pomoc innym nauczycielom w wykorzystaniu komputera na ich lekcjach.
Bardzo dobrą: Uczeń samodzielnie wykonuje na komputerze wszystkie zadania. Opanował wiadomości i umiejętności zawarte w programie informatyki. Na lekcjach jest aktywny, pracuje systematycznie i potrafi pomagać innym w pracy. Zawsze zdąży bezbłędnie wykonać ćwiczenia zadane na lekcji.
Dobrą: Uczeń samodzielnie wykonuje na komputerze nie tylko proste zadania. Opanował znaczną większość wiadomości i umiejętności zawartych w programie informatyki. Na lekcjach pracuje systematycznie i robi postępy. Prawie zawsze zdąży wykonać ćwiczenia na lekcji i robi to niemal bezbłędnie.

W przypadku niższych stopni istotne jest to, czy uczeń osiągnął podstawowe umiejętności wymienione w Podstawie programowej, czyli:
I. Bezpieczne posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem, wykorzystanie sieci komputerowej; komunikowanie się
za pomocą komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych.
II. Wyszukiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji z różnych źródeł; opracowywanie za pomocą komputera rysunków, tekstów, danych liczbowych, motywów, animacji, prezentacji multimedialnych.
III. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera, z zastosowaniem podejścia algorytmicznego.
IV. Wykorzystanie komputera oraz programów i gier edukacyjnych do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin oraz do rozwijania zainteresowań.
V. Ocena zagrożeń i ograniczeń, docenianie społecznych aspektów rozwoju i zastosowań informatyki.

Dostateczną: Uczeń potrafi wykonać na komputerze proste zadania, czasem z niewielką pomocą. Opanował wiadomości i umiejętności na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w Podstawie programowej. Na lekcjach stara się pracować systematycznie, wykazuje postępy. W większości wypadków kończy wykonywane na lekcji ćwiczenia.
Dopuszczającą: Uczeń czasami potrafi wykonać na komputerze proste zadania, opanował część umiejętności zawartych w Podstawie programowej. Na lekcjach pracuje niesystematycznie, jego postępy są zmienne, nie kończy niektórych wykonywanych ćwiczeń. Braki w wiadomościach i umiejętnościach nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy i umiejętności informatycznych w toku dalszej nauki.
Niedostateczną: Uczeń nie potrafi wykonać na komputerze prostych zadań. Nie opanował podstawowych umiejętności zawartych w Podstawie programowej. Nie wykazuje postępów w nauce, nie pracuje na lekcji lub nie kończy wykonywanych ćwiczeń. Nie ma wiadomości i umiejętności niezbędnych dla kontynuowania nauki na wyższym poziomie.

Jak uczeń może poprawić ocenę?
Wykonując powtórnie najgorzej ocenione zadania (lub zadania podobnego rodzaju) w trakcie dodatkowych zajęć poza lekcją (np. w godzinach otwartej pracowni komputerowej).

Ile razy w semestrze uczeń może być nieprzygotowany do lekcji?
Dwa razy w semestrze; powinien to zgłosić przed lekcją, brak przygotowania nie zwalnia go jednak z udziału w lekcji (ewentualnie z pomocą nauczyciela i kolegów).

Co powinien zrobić uczeń, gdy był dłużej nieobecny?
W miarę możliwości powinien nadrobić istotne ćwiczenia i zadania wykonywane na opuszczonych lekcjach. Szczególnie te, które przyczyniają się do rozwijania umiejętności, uzdolnień i zainteresowań oraz przygotowują ich do aktywnego i odpowiedzialnego życia w społeczeństwie informacyjnym

REGULAMIN PRACOWNI KOMPUTEROWEJ


W PRACOWNI KOMPUTEROWEJ NALEŻY:
1. Przebywać tylko w obecności nauczyciela!
2. Zajmować wcześniej ustalone miejsca!
3. Utrzymywać porządek i czystość!
4. W czasie zajęć zachować spokój i rozwagę!
5. Dokładnie czytać komunikaty pojawiające się na ekranie monitora!
6. Wykonywać wszystkie czynności dokładnie według poleceń nauczyciela lub instrukcji!

UCZNIOWI NIE WOLNO:
1. Samowolnie włączać i wyłączać zestawu komputerowego!
2. Dotykać palcami złączy!
3. Włączać do sieci żadnych urządzeń bez wiedzy i zgody nauczyciela!
4. Zmieniać ustawień Panelu sterowania!
5. Zmieniać, przenosić lub usuwać pliki i foldery systemowe!
6. Instalować nielegalne oprogramowanie!
7. Używać prywatnych dyskietek i płyt bez wiedzy i zgody nauczyciela!
8. Wnosić i spożywać posiłków i napojów!

UCZEŃ MA PRAWO :
1. Oczekiwać życzliwej i rzetelnej pomocy od nauczyciela.
2. Korzystać z poprawnie funkcjonującego sprzętu.
3. Zgłaszać uwagi o usterkach.
4. Za zgodą nauczyciela korzystać z sieci Internet.
5. Przechowywać swoje informacje i dokumenty w miejscu wskazanym przez nauczyciela.
6. Pomagać innym podczas lekcji w rozwiązywaniu zadań z informatyki.

PAMIĘTAJ!!!
PODCZAS PRACY PRZY KOMPUTERZE RÓB KRÓTKIE PRZERWY I ĆWICZENIA RELAKSUJĄCE WZROK.


Regulamin obowiązuje od 1 września 2016r. wszystkich uczniów z Gimnazjum im. Dywizjonu 303 w Stepnicy

Strona główna | Klasa 1 | Klasa 2 | Klasa 3 | Pomoce-linki | PSO | Podstawa programowa | Mapa witryny


Powrót do treści | Wróć do menu głównego